9 April 2011

behind the scene..2

jika kita lihat pada zaman dahulu, rasulullah saw dan para sabahat..

tatkala umat islam berada di dalam persediaan menghadapi musuh, tentera musyirikin juga menyediaakan diri mereka untuk berperang.

Perbezaan yang dapat kita antara keadaan persediaan kedua-dua belah pihak dalam menghadapi perlawanan itu adalah,

Tentera Islam menyiapkan diri dari segi jiwa dan roh. Mereka memperkemaskan dan mengetatkan lagi ibadah-ibadah mereka.  Sebegitu juga pada ketika Muhmammad Al-Fatih menyediakan barisan tentera untuk menawan constantinople. Dia memastikan ibadah setiap ahli tenteranya  kemas dan tidak ada yang ditinggalkan.

Tentera Musyrikin mula menyediakan ramai penyanyi, penari dan alat-alat muzik, kononya untuk menyemarakkan semangat mereka untuk berperang.

Kita beralih pula kepada zaman sekarang. Munkin perlawanan 'tentera' itu tidak kita lihat dalam hidup kerna kononya negara kita aman, sejahtera.
Tetapi, ada juga 'perkawanan' dari segi lain.
Kalau kita menyoroti perlawanan-perlawanan  contohnya sepeti Football Challenge, sudah pasti ada penyokong-penyokong yang akan ke stadium untuk memberi semangat kepada pasukan pilihan mereka.
Ada yang mencalit wajah mereka dengan logo-logo pasukan kegemaran, dan ada juga yang sediakan 'cheer leaders'. Jadi tidakkah ini seperti pada zaman dahulu dimana alat-alat muzik, wanita-wanita di pakai untuk memberi semangat kepada pasukan untuk 'berlawan'...?

Wallahu'alam.. Sekadar renungan..

-Pen off-
Watermark theme. Theme images by compassandcamera. Powered by Blogger.