29 March 2011

isu panas di msia

Semenjak dua ini, isu paling hangat yang menjadi bualan masyarakat adalah mengenai penghasilan buku AlKitab, ajaran penganut kristian di malaysia.

Mengeluarkan buku-buku agama bagi mana-mana ajaran tidak menjadi masalah. Kerana setiap dari kita ada kepercayaan kita sendiri.
Dan kita sendiri bebas memlilih agama yang kita percaya. Sepertimana di alam al-Quran, dengan bimbingan Allah Ta’ala,  rasulullah saw  menjawab ajakkan orang kafir quraisy untuk bersama berkompromi kepercayaan seperti di dalam  surah al-kaffirun (109),

Katakanlah: "Hai orang-orang kafir,
Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah,
Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah.
Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah,
an kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah.
Untukmu agamamu, dan untukkulah agamaku


Walaubagaimanapun, ia dikatakan menjadi isu pendebatan antara umat islam dan penganut kristian  di malaysia  adalah kerana pencetakkan Bibble Chirstian ini diolah kepada Bahasa Melayu dengan nama AlKitab.
Ia tidak menjadi pendebatan jika bibble itu di bahasa melayukan sebagai mana tafsir Al-Quran ada dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.
Yang membawa kepada peyeemarakkan kontrovesi ini adalah kerana penggunaan nama tuhan kepercayaan krisatian sebagai ‘Allah’ di dalam versi bahasa melayu bible mereka.

Isu penggunaan “Allah” di dalam kristian pernah dibahaskan tahun lepas dan diluluskan Kristian untuk menggunakannya. Ini tidak menjadi masalah secara khusus.
Islam tidak membawa kepercayaan ‘Trinity’ seperti di dalam agama Krtistian. Tuhan itu Satu, dan hanya Dia berhak disembah.
Seperti di dalam quran, sejak zaman rasulullah saw, Tuhan Yang Esa di dalam Islam, di tulis Allah dalam setiap surah sebagai rujukan sepanjang zaman.

Di dalam agama kristian, mereka mengguna gelaran  “Father” atau “Bapa” dalam memanggil Tuhan meereka. Dan turut di percayai “Jesus, the son of God” – “Isa itu anak Tuhan” 
Jadi, apabila nama “ Allah”  diguna pakai dalam buku AlKitab (Bibble), ia seperti Allah Yang Satu itu telah disyirikkan kerana di dalam agama Kristian, “Allah” itu ada anak, bernama Isa.

Jadi, apabila terbit buku Bible di dalam bahsasa melayu, ia seoalah-olah negara secara amnya meyetujui apa yang disampaikan di dalam Kristian.

Pada perdapat peribadi, kalau umat Islam itu membenarkan penggunaan nama “Allah” itu Tuhan di dalam Kristian, di dalam AlKitab (so called Bible) itu sendiri, kita seolah-olah turut menyetujui Allah itu ada anak, bernama Isa. Dan secara tidak langsung kita telah mensyirikkan Allah Ta’ala.

Wallahu’alam.. Ini pandangan peribadi penulis
Watermark theme. Theme images by compassandcamera. Powered by Blogger.